Material presă februarie 2023

                  Locul doi în Europa privind operativitatea serviciului de pașapoarte

 

Un exercițiu de alarmare a populației, prin sistemul de sirene de avertizare, se va desfășura miercuri între orele 10 și 11. Exercițiul face parte din programul național Săptămâna Protecției Civileiar în acest caz, populația nu are nimic de făcut, a declarat prefectul județului Covasna în conferința sa de presă din luna februarie. Dr. Ráduly István a prezentat bilanțul departamentului de pașapoarte pentru anul trecut și a anunțat că în prima zi de joi a lunii martie va organiza audiență în Covasna.

 Prefectul a spus că testele cu sirene sunt necesare pentru ca populația să știe care sunt semnalele și ce înseamnă acestea. El a explicat că există în total doar patru sunete de sirenă, și acestea sunt atât de diferite încât nu este greu de distins unul de celălalt.

 Alarmă la dezastre: 5 sunete a 16 secunde fiecare, cu pauză de 10 secunde între ele;

  1. Prealarmă aeriană: 3 sunete a 32 secunde fiecare, cu pauză de 12 secunde între ele;
  2. Alarmă aeriană: 15 sunete a 4 secunde fiecare, cu pauză de 4 secunde între ele;
  3. Încetarea alarmei: un sunet continuu, de aceeași intensitate, cu durata de 2 minute.

 Scopul exercițiului nu este de a speria pe cineva, ci de a-l pregăti pentru o posibilă situație de urgență. În acest context, „miercurea sirenelor” are un triplu rol: în primul rând, familiarizarea populației cu acest tip de avertizare, în al doilea rând, este un exercițiu pentru personalul care operează sirenele și, în al treilea rând, testarea funcționalității sirenelor – a declarat Ráduly István.

El a adăugat: într-o situație reală de dezastru, cum ar fi un cutremur, este important ca oamenii să nu intre în panică, să se adăpostească, să nu iasă pe coridoare, pe scări, să nu folosească liftul, să se ascundă sub o masă sau sub un alt obiect solid (o ușă nu este întotdeauna o soluție bună), să își protejeze capul. Dacă sunt pe stradă, nu vă apropiați de clădiri înalte.

În alte situații (alunecări de teren, inundații, fenomene meteorologice periculoase, radiații, accidente chimice etc.), închideți ușile și ferestrele, opriți sistemul de aerisire și aer condiționat, stingeți focul, închideți gazul și apa, porniți radioul sau televizorul, informați-vă, de preferință, din mass-media publică și urmați instrucțiunile autorităților.

În caz de alarmă aeriană: stingeți luminile și gazele din locuință și mergeți în cea mai apropiată pivniță sau adăpost cu ceva alimente, pături, lanternă, medicamente, apă potabilă și documente importante. Dacă nu există un adăpost în apropiere, rămâneți în casă și evitați să stați la fereastră.

În toate cazurile, dacă nu este absolut necesar, nu efectuați apeluri, nu suprasolicitați rețeaua și – dacă puteți –  ajutați-i pe ceilalți.

Vorbind despre utilizarea limbii minorităților, prefectul a spus că articolul 195, alineatul 2) din Codul administrativ (OUG 57/2019), „în unitățile administrativ-teritoriale în care cetățenii aparținând unei minorități naționale au o pondere de peste 20% din numărul locuitorilor, stabilit la ultimul recensământ, în raporturile lor cu autoritățile administrației publice locale, cu aparatul de specialitate și organismele subordonate acestora, aceștia se pot adresa, oral sau în scris, și în limba minorității naționale respective și primesc răspunsul atât în limba română, cât și în limba minorității naționale respective”.

 În județul nostru, aud adesea nemulțumiri că minoritatea maghiară are drepturi lingvistice limitate. Desigur, orice situație poate fi îmbunătățită, dar numai puțin adevărat este că maghiarii se folosesc doar de o parte din drepturile lor existente. Putem observa că cetățenii comunică cu autoritățile locale aproape exclusiv în limba română, deși în 39 din cele 45 de unități administrative ar putea face acest lucru și în limba maghiară – remarcat Ráduly István.

 El a admis că problema competențelor lingvistice nu este rezolvată, aceste abilitîți nefiind nenumărate așa cum se întâmplă în multe țări din UE, adică funcționarul care cunoaște limba maghiară lucrează pro bono pentru a răspunde în maghiară, astfel că în multe locuri acesta este reticent și încearcă să influențeze lucrurile în sensul să se răspundă doar în limba română.

 Prefectul a făcut un rezumat al activității Serviciului Public Comunitar de Pașapoarte în anul 2022. Serviciul, condus de comisarul de poliție Alina-Dana IONIȚĂ, a primit  cel mai mare număr de cereri din istoria serviciului, 15.741, acesta este cu 80% mai mare, decât în anul precedent (8710): 14.642 (7758) de cereri pentru pașapoarte simple electronice și 1099 (952) de cereri pentru paș

La Sfântu Gheorghe, în mod obișnuit, sunt procesate doar cererile cetățenilor cu domiciliul în județul Covasna. În total, au fost soluționate 16.221 (cu un an înainte 7825) de cereri. Dintre acestea, 13.103 de cereri au fost primite în municipiul reședință de județ, 1010 în alte județe din țară și 1009 cereri au fost primite la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României din străinătate. Un număr de 1099 au vizat pașapoartele simple temporare.

Ca urmare a cererilor procesate, au fost înmânate solicitanților la ghișeu un total de 6362 pașapoarte (în anul precedent 4802): 5272 pașapoarte electronice și 1090 pașapoarte temporare, la care se adaugă 2778 (2552) pașapoarte electronice livrate titularilor prin curier.

În anul 2022, un număr de 647 de persoane au declarat că și-au pierdut pașapoartele și 15 pașapoarte au fost deteriorate (în 2021, în total au fost pierdute sau deteriorate 417 pașapoarte).

  • Aș dori să subliniez faptul că, deși numărul de cereri primite a crescut cu 80%, timpul de emitere al pașaportului simplu electronic s-a redus la trei, sau maxim cinci zile lucrătoare, în loc de 15 zile lucrătoare, cât este de termenul legal. Desigur, acest lucru nu este meritul numai al serviciului Covasna, ci al întregului sistem. Cred că acest rezultat este remarcabil pentru că este al doilea pe continent, în toată Europa doar în Spania se poate obține un pașaport într-un termen mai scurt – a declarat Ráduly István.

Prefectul va continua seria audierilor în orașele județului în prima zi de joi a fiecărei luni: cei interesați sunt așteptați pe 2 martie, la ora 12.00, la primăria din Covasna. Înscrierile se fac la numărul de telefon 0267 315 444.