S-a redus timpul de așteptare

Timpul de așteptare între proba teoretică și cea practică pentru examenul de obținere a permisului de conducere a fost redus la Sfântu Gheorghe la o lună și jumătate, a anunțat prefectul județului Covasna, în cadrul conferinței de presă din luna noiembrie. Dr. Ráduly István a vorbit și despre activitatea Serviciului de Pașapoarte și a precizat că în prima zi de joi a lunii decembrie va organiza o audiență la Târgu Secuiesc.

 Prefectul a spus că prelungirea întârzierii este datorată unui deficit persistent de personal: potrivit organigramei, la Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (SPCRPCIV) ar putea lucra 14 persoane, dar sunt doar opt, iar din acestea doar cinci pot susține examenele. O persoană poate examina cel mult 12 candidați pe zi la examenul pentru obținerea unui permis de conducere de categoria B, în timp ce pot fi examinate cel mult 20 de candidați pe săptămână pentru obținerea unui permis de conducere de categoria C.

 – Până când nu vom găsi o modalitate de a mări numărul de angajați, va fi foarte greu, dacă nu imposibil să ținem echilibrul între examenul teoretic și cel practic – a opinat prefectul. Situația este agravată de faptul că multe persoane se prezintă nepregătite la proba practică, pică la examen, și măresc numărul de candidați prin faptul că se reînscriu pentru a încerca de două, de trei, sau chiar de mai multe dăți – a conchis Ráduly István, care a mulțumit prefecților din județele Bistrița-Năsăud, Vaslui și Alba, precum și colegilor de la permise și înmatriculări pentru efort.

După cum se știe, în ultima lună, la solicitarea șefului de serviciu, Rico Racoviță, și cu intervenția lui Ráduly István, la Sfântu Gheorghe au fost organizate examene practice în trei weekend-uri. În perioada 28-29 octombrie, doi specialiști locali, ajutați de doi polițiști din județul Bistrița-Năsăud, au examinat 144 de persoane, dintre care 88 (62%) au obținut permisul de conducere. În noiembrie, au avut loc două examene de weekend: pe 4 și 5 noiembrie, nouă ofițeri de poliție din județul Vaslui și trei ofițeri de poliție din Sfântu Gheorghe au examinat 252 de persoane, dintre care 136 (54%) au promovat, iar pe 18 și 19 noiembrie, patru ofițeri de poliție din județul Alba și doi ofițeri de poliție locali au examinat 122 de persoane, dintre care nouăzeci (74%) au obținut permisul de conducere.

Aceasta reprezintă un total de 518 persoane în cele trei sesiuni, dintre care 314 au obținut permisul de conducere, ceea ce reprezintă o rată medie de promovare de 61%. Astfel, timpul de așteptare între examenul teoretic și cel practic a fost redus la șapte săptămâni.

Prefectul a făcut un rezumat al activității Serviciului Public Comunitar de Pașapoarte pentru trimestrul al treilea din 2023. Serviciul, condus de comisarul șef de poliție Alina-Dana Ioniță, a primit 3014 cereri (cu 37% mai puține decât în aceeași perioadă a anului trecut, când s-au adresat serviciului 4797 de persoane): 2730 de cereri pentru pașaport simplu electronic și 284 de cereri pentru pașaport simplu temporar. 18% din cereri (552) au fost depuse de persoane cu domiciliul în alte județe.

La Sfântu Gheorghe, în mod normal, sunt procesate doar cererile cetățenilor cu domiciliul în județul Covasna. În total, au fost soluționate 4319 cereri. Dintre acestea, 2462 de cereri au fost primite la sediul serviciului, 176 în alte județe ale țării și 852 de cereri au fost primite la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României din străinătate. Pe lângă acestea, Direcția Generală de Pașapoarte a transmis către serviciul județean Covasna 829 de cereri depuse la misiunile diplomatice ale României din străinătate de către persoane care au cetățenie română, dar nu au domiciliul în România.

În această perioadă, 186 de persoane au declarat că și-au pierdut pașaportul și cinci persoane că li s-a deteriorat actul de călătorie.

Ca urmare a cererilor procesate, un număr total de 2759 de pașapoarte au fost livrate solicitanților la sediu (cu 21% mai mult decât în perioada iulie-septembrie 2022): 2396 de pașapoarte electronice și 363 de pașapoarte temporare, la care se adaugă 1298 de pașapoarte electronice livrate titularilor prin curier (cu 16% mai mult decât în trimestrul al treilea din 2022).

– Îmi face plăcere să vă informez că, față de anul trecut, nu este nimic nou la serviciului de pașapoarte: nu există timp de așteptare, programarea se face practic pentru ziua în curs, iar pașapoartele se eliberează în 2-3 zile lucrătoare, în loc de 15 zile, termenul prevăzut de lege – a precizat prefectul.

Legat de festivitățile de 1 Decembrie Ráduly István a fost de părere că sunt create toate condițiile pentru a sărbători cum se cuvine Ziua Națională.

  • Încă de la începutul anului am constituit o comisie formată din reprezentanții diferitelor organizații neguvernamentale, asociații, instituții de cultură care a avut rolul de a propune ce evenimente să aibă loc cu ocazia Zilei Naționale a României. Bugetul solicitat de către aceste entități  a fost de 120 de mii de lei, dar am reușit să obținem 144 de mii de lei, deci din acest punct de vedere toate evenimentele planificate pot avea loc în bune condiții – a mai spus prefectul.

Pregătiri pentru sezonul de iarnă:

Deszăpezirea drumurilor naționale cade în responsabilitatea Direcției Regionale Drumuri și Poduri Brașov – Secția Drumuri Naționale Sfântu Gheorghe. Secția este echipată cu 17 utilaje proprii și 28 utilaje închiriate, și este pregătit cu stocuri și cu contracte pentru completarea stocurilor pe baza nevoilor. Totodată dispune de cinci baze de deszăpezire (Sf. Gheorghe, Tg. Secuiesc, Întorsura Buzăului, Covasna și Brețcu) și un punct de sprijin la Bálványos. Îndeplinirea sarcinilor de deszăpezire se asigură printr-un contract încheiat cu societatea SC Valdek Impex S.R.L.

La nivelul drumurilor județene menținerea rețelei de transport pe perioadă de iarnă este asigurată de SC Drumuri și Poduri SA Covasna cu 29 utilaje în echipamente din dotare și încă 14 utilaje închiriate. Stocurile existente în momentul de față nu acoperă necesarul pentru întregul sezon. Serviciile se asigură cu patru baze de deszăpezire (Sfântu Gheorghe, Târgu Secuiesc, Baraolt, Întorsura Buzăului).

La nivelul drumurilor locale, patru UAT-uri au contractat prestatori de servicii specializate, douăa UAT-uri au procedura de achiziție a serviciilor în curs. Celelalte comune vor realiza întreținerea drumurilor cu utilaje din dotare cu resurse proprii.

Domnul prefect atrage atenția cetățenilor, că deszăpezirea drumurilor se începe după încetinirea viscolului conform legii, nu în perioada desfășurării fenomenului meteorologic. În cazul în care cineva rămâne blocat pe drumuri în timp de viscol, intervine Inspectoratul pentru Situații de Urgență.

  • Referitor la situația Casei de Cultură a Sindicatelor afectat de un incendiu în data de 27 octombrie a.c., domnul prefect a precizat, că s-a depus o Adresă către Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Finanțelor, prin care se solicită luarea măsurilor urgente de blocare a căilor de acces în interiorul clădirii pe baza propunerii Inspectoratului Județean în Construcții Covasna. S-a solicitat de la Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe blocarea accesului în imobil, însă Primăria nu poate răspunde la această solicitare deoarece proprietarul tabular al acestuia este Statul Român.

Ráduly István își continuă seria lunară de audiențe în orașele județului în prima zi de joi a fiecărei luni. Cei interesați sunt așteptați pe 7 decembrie la ora 12.00, la Primăria din Municipiul Târgu Secuiesc. Programări se fac la telefon 0267 315444.

În cadrul conferinței, Kozma Béla, directorul Direcției Agricole Covasna și Moraru Mihai Ioan, directorul Filialei Teritoriale de Îmbunătățiri Funciare au prezentat activitate instituției și a răspuns la întrebările jurnaliștilor.