Comunicat de presă COVID-19 din 3 septembrie 2020

 

          În vederea prevenirii răspândirii COVID-19 și a conștientizării tuturor cetățenilor cu privire la necesitatea respectării măsurilor de prevenire a noului coronavirus, măsuri de prevenire dispuse de instituțiile competente, sub autoritatea Instituției Prefectului – Județul Covasna, au continuat misiunile și acțiunile structurilor teritoriale ale M.A.I., în contextul impus de starea de alertă.

          Astfel, echipaje mixte alcătuite din angajați ai I.P.J. Covasna, I.J.J. Covasna, Gruparea Mobilă de Jandarmi Brașov, I.S.U.J. Covasna și polițiști locali au executat, în ultimele 24 de ore, la nivelul unităților administrativ-teritoriale, în sistem integrat, 21 de misiuni.

          Cele 132 de efective angrenate, având în vedere Hotărârea C.J.S.U. Covasna nr. 27 din 31.08.2020 și anexa acesteia (ambele documente pot fi vizualizate în integralitate pe site-ul Instituției Prefectului – Județul Covasna accesând https://cv.prefectura.mai.gov.ro/secțiunea Activități/Situații de urgență), au verificat modul în care sunt respectate de către persoane, măsurile de izolare/carantinare în unități spitalicești, la domiciliu sau în locația declarată dispuse de autorități, modul în care sunt respectate de către societățile comerciale și persoanele fizice autorizate interdicțiile impuse prin legislația în vigoare, precum și modul în care sunt respectate normele de igienă, de protecție individuală și distanța fizică de protecție sanitară. În acest scop, printre alte mijloace, au fost utilizate și 49 de mijloace de mobilitate. La aceste misiuni, au participat și specialiști din cadrul DSVSA Covasna.

          Ca urmare a acestor activități, au fost legitimate/verificate 394 de persoane cu privire la respectarea măsurilor și interdicțiilor impuse. De asemenea, au fost verificate cu privire la respectarea interdicțiilor impuse pe timpul stării de alertă un nr. de 25 de SC/PFA. În ceea ce privește mijloacele de transport, au fost verificate un număr de 84 de autovehicule, la care se adaugă alte 5 mijloace de transport public în comun. Au fost verificate 37 de locații/obiective cu privire la respectarea măsurilor stabilite în perioada stării de alertă (restaurante, terase, fastfood-uri, alte medii de interes).

          Obiectivul acestor acțiuni a fost de a preveni răspândirea noului coronavirus. În același context, a fost identificată o persoană care nu a respectat prevederile legale și a fost sancționată, în conformitate cu prevederile  Legii nr.61/1991 pentru sancționarea faptelor de încălcare a unor norme de conviețuire socială, a ordinii și liniștii publice, cu avertisment.

          Din punct de vedere epidemiologic, astăzi 3 septembrie 2020, la nivelul jud. Covasna, situația este următoarea:

  • potrivit raportării Institutului Național de Sănătate Publică, de astăzi, au fost confirmate ca fiind infectate cu virusul SARS-CoV-2 un număr de 812 persoane. În ultimele 24 de ore au fost confirmate 17 noi cazuri de persoane infectate cu noul coronavirus;
  • dintre persoanele confirmate, potrivit raportării Direcției de Sănătate Publică Covasna din data de 3 septembrie 2020, un număr de 616 de persoane, au fost vindecate, iar alte 23 de persoane au decedat.

Din păcate, în ultimele 24 de ore, au fost declarate bolnave de COVID-19 și decedate la 02.09.2020, 3 persoane, astfel:

– persoană de sex feminin, în vârstă de 76 de ani, din zona com. Ghelința. Pacienta a fost internată la Spitalul Județean de Urgență din mun. Sf. Gheorghe, în secția Pneumologie iar ulterior a fost transferată la ATI. Pacienta suferea anterior de HTA, CIC, obezitate, insuficiență renală – cu evoluție nefavorabilă;

– persoană de sex masculin, în vârstă de 78 de ani, din zona com.Turia. Pacientul a fost internat la Spitalul Județean de Urgență din mun. Sf. Gheorghe, în secția Pneumologie, cu comorbidități de HTA, BPOC – cu evoluție nefavorabilă;

– persoană de sex masculin, în vârstă de 67 de ani, din zona com. Sânzieni. Pacientul a fost internat la Spitalul Județean de Urgență din mun. Sf. Gheorghe, în secția Pneumologie, cu antecedente de HTA, AVC, Hemipareză stg, citoliză hepatica – evoluție nefavorabilă timp de 12 zile.

Transmitem condoleanțe familiilor îndurerate!

  • în conformitate cu prevederile Legii nr. 136 din 2020 privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătății publice, în situații de risc epidemiologic și biologic, în prezent sunt în izolare instituționalizată în unități spitalicești, un număr de 96 de persoane;
  • în vederea prevenirii răspândirii COVID-19, autoritățile au dispus ca alte 265 de persoane suspecte de a fi infectate cu virusul SARS-CoV-2 să stea în carantină la domiciliu ori la locația declarată, aflându-se sub supraveghere medicală;
  • numărul testelor prelucrate până în acest moment pentru județul Covasna este de 15253 de teste (112 teste prelucrate în ultimele 24 de ore).

          Instituția Prefectului – Județul Covasna, instituție implicată cu toată capacitatea funcțională în activitatea de prevenire și limitare a răspândirii noului coronavirus, amintește tuturor cetățenilor și în special operatorilor economici care desfășoară activități de preparare, comercializare şi consum al produselor alimentare şi/sau băuturilor alcoolice şi nealcoolice în unităţile de alimentaţie publică de tipul restaurantelor şi cafenelelor, că în Monitorul Oficial nr. 802 din 1 septembrie 2020, au fost publicate, printre alte documente, următoarele:

  • Ordinul 1493/2788/149/ din 31.08.2020 pentru aprobarea măsurilor specifice de prevenire a răspândirii  virusului SARS-CoV-2 pentru activităţile de preparare, comercializare şi consum  al produselor alimentare şi/sau băuturilor alcoolice şi nealcoolice  în unităţile de alimentaţie publică de tipul restaurantelor şi cafenelelor din interiorul clădirilor, precum şi în spaţiile special amenajate din exteriorul clădirilor;
  • Norme din 31.08.2020 privind stabilirea măsurilor specifice de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2 pentru activităţile de preparare, comercializare şi consum al produselor alimentare şi/sau băuturilor alcoolice şi nealcoolice în unităţile de alimentaţie publică de tipul restaurantelor şi cafenelelor din interiorul clădirilor, precum şi în spaţiile special amenajate din exteriorul clădirilor,

emise de către Ministerul Sănătății, Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri precum și de către Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor.

          Potrivit celor de mai sus, dar și Hotărârii C.J.S.U. Covasna nr. 27 din 31.08.2020 și anexei acesteia (ambele documente pot fi vizualizate în integralitate pe site-ul Instituției Prefectului – Județul Covasna accesând link-ul  https://cv.prefectura.mai.gov.ro/secțiunea Activități/Situații de urgență), după reluarea activității de preparare, servire și consum al produselor alimentare, băuturilor alcoolice şi nealcoolice în cadrul unităţilor de alimentaţie publică, operatorii economici trebuie să realizeze:

a) respectarea planurilor şi procedurilor specifice şi formularea unui plan intern de măsuri destinate prevenirii transmiterii virusului SARS-CoV-2, atât între lucrătorii unităţii, cât şi în relaţia cu clienţii;

b) creşterea frecvenţei operaţiunilor de curăţenie şi dezinfecţie cu produse biocide avizate/autorizate, pe bază de proceduri documentate, a tuturor spaţiilor, facilităţilor, echipamentelor şi ustensilelor utilizate pentru recepţia, depozitarea, prepararea, gătirea şi servirea alimentelor, a sălilor/zonelor unde sunt servite alimentele către consumatorul final, a grupurilor sanitare din cadrul unităţilor de alimentaţie publică utilizate de personalul lucrător şi de către clienţi;

c) monitorizarea permanentă a stării de sănătate a personalului lucrător şi interzicerea accesului în unitatea de alimentaţie publică a persoanelor care prezintă simptome respiratorii specifice unor boli pulmonare sau semne specifice altor boli transmisibile;

d) instruirea şi informarea personalului cu privire la măsurile de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2 şi în special la necesitatea menţinerii permanente a regulilor adecvate de igienă şi de protecţie sanitară, cum ar fi igiena mâinilor, distanţarea fizică, evitarea atingerii ochilor, nasului şi a gurii, respectarea igienei respiratorii şi respectarea recomandărilor de a rămâne acasă şi de a solicita asistenţă medicală, dacă prezintă simptome respiratorii specifice bolii (tuse, strănut, rinoree, febră, stare generală alterată);

e) limitarea numărului de persoane care lucrează pe circuitul funcţional de producţie şi servire;

f) informarea Direcţiei de Sănătate Publică Covasna, în cazul în care există suspiciuni sau cazuri confirmate de COVID-19 la personalul lucrător, situaţie în care se vor aplica măsuri de igienizare corespunzătoare în întreaga unitate;

g) în cazul în care din cadrul anchetelor epidemiologice efectuate de Direcţia de Sănătate Publică Covasna rezultă că un client al unităţii de alimentaţie publică a fost depistat pozitiv la COVID-19, se va aplica măsura igienizării corespunzătoare a întregii unităţi de alimentaţie publică;

h) aplicarea măsurilor de igienizare corespunzătoare a spaţiului de lucru, în cazul în care un angajat a fost depistat pozitiv la COVID-19, conform normelor în vigoare.

 

          Conform acelorași dispoziții, operatorii economici din sectorul alimentaţiei publice au următoarele obligaţii privind protecţia clienţilor în spaţiile în care aceştia au acces:

a) la intrarea în unitatea de alimentaţie publică se va face un triaj observaţional al clienţilor, iar accesul clienţilor cu semne vizibile de infecţie respiratorie va fi interzis, conform Ordinului ministrului sănătăţii şi al ministrului afacerilor interne nr. 874/81/2020 privind instituirea obligativităţii purtării măştii de protecţie, a triajului epidemiologic şi dezinfectarea obligatorie a mâinilor pentru prevenirea contaminării cu virusul SARS-CoV-2 pe durata stării de alertă;

b) se vor asigura că la intrarea în unitatea de alimentaţie publică, pe mese şi la grupurile sanitare există dispozitive cu produse biocide avizate/autorizate, necesare dezinfectării mâinilor clienţilor, precum şi informarea acestora cu privire la modul de utilizare;

c) stabilesc circuite cu sens unic dacă este posibil, ce trebuie parcurse de clienţi în unităţile de alimentaţie publică, astfel încât să se minimizeze contactele între clienţi (de exemplu: înspre şi dinspre toaletă);

d) portul măştii de către clienţi este obligatoriu în cazul deplasării în zonele comune ale unităţii de alimentaţie publică;

e) se interzice transferul meniurilor, solniţelor, olivierelor şi al altor obiecte de pe o masă pe alta. Acestea vor fi dezinfectate după plecarea clienţilor de la o masă şi, unde este posibil, se vor folosi meniuri de unică folosinţă;

f) se interzice consumul de produse stând în picioare, pentru a minimiza circulaţia clienţilor în interiorul unităţii;

g) se interzice consumul de alimente/băuturi la scaunele situate la bar şi se limitează interacţiunea persoanelor stând în picioare;

h) se interzic activităţile de divertisment (dans) în cadrul unităţii de alimentaţie publică;

i) în unităţile cu plata la casa de marcat se vor instala panouri de protecţie din plexiglas;

j) va fi încurajată plata cu cardul, fie la casă, fie către personalul de servire;

k) se asigură că normele de distanţare fizică sunt aplicate în mod eficace şi că se evită pe cât posibil interacţiunea fizică cu şi între clienţi; se stabileşte un număr de maximum 6 clienţi care pot ocupa o masă; excepţie de la această regulă fac membrii de familie;

l) se asigură respectarea distanţei între ocupanţii meselor alăturate prin amplasarea meselor pe principiul „o masă ocupată, una liberă“, în cazul unităţilor de alimentaţie publică de tipul restaurantelor şi cafenelelor din interiorul clădirilor, sau, după caz, respectarea distanţei de minimum 2 m între ocupanţii scaunelor meselor alăturate, în spaţiile special amenajate din exteriorul clădirilor;

m) în funcţie de amplasarea meselor şi cu respectarea prevederilor normei, se va stabili numărul maxim de locuri care pot fi ocupate în cadrul unităţii de alimentaţie publică; acest număr va fi afişat într-un loc vizibil, la intrarea în unitatea de alimentaţie publică;

n) ocuparea locurilor se va face cu rezervare anterioară sau cu înscriere la sosire în registrul întocmit cu respectarea prevederilor Regulamentului UE 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (colectare date de contact pentru minimum o persoană pentru fiecare masă), astfel încât să se evite aglomerările la intrarea în unitate şi să se faciliteze ancheta epidemiologică în cazul apariţiei unui caz de îmbolnăvire printre clienţii localului; excepţie fac clienţii unităţilor de alimentaţie publică ce deservesc unităţi de cazare, unde rezervarea se poate face pe baza numărului camerei unde sunt cazaţi;

o) se asigură că la servirea mesei personalul va purta mască şi îşi va dezinfecta mâinile înainte de fiecare servire;

p) informează clienţii asupra regulilor de igienă, dezinfectare şi distanţare fizică, precum şi a necesităţii limitării timpului de servire a mesei, acolo unde este cazul;

q) asigură curăţarea şi dezinfecţia cu produse biocide avizate/autorizate a tuturor spaţiilor/suprafeţelor unde au acces clienţii, precum şi a ustensilelor utilizate în timpul servirii mesei;

r) se asigură o protecţie suplimentară a produselor alimentare din vitrinele deschise sau bufete situate în spaţiile de servire şi consum, limitând accesul clienţilor la produse şi preparate, acestea fiind servite de personal care asistă servirea produselor din vitrine sau bufete;

s) utilizarea de semnalizări pentru a direcţiona clienţii pe benzi, dacă este posibil, pentru a facilita circulaţia, menţinând în acelaşi timp distanţa fizică între clienţi de 1,5 m;

t) se asigură că se efectuează dezinfecţia meselor, după fiecare client/grup, cu produse biocide avizate/autorizate, care necesită un timp minim de contact;

u) se recomandă aerisirea cât mai frecventă a incintelor, prin deschiderea ferestrelor şi/sau uşilor, cu folosirea sistemelor de aer condiţionat în caz de caniculă. Se asigură un program de întreţinere a echipamentelor de climatizare în concordanţă cu recomandările producătorului. Se asigură curăţarea şi schimbarea filtrelor pentru sistemele centralizate de aer condiţionat, precum şi curăţarea frecventă a filtrelor de la sistemele de ventilaţie din lifturi, în locaţiile unde accesul către unitatea de alimentaţie publică presupune folosirea acestuia.

 

          Instituția Prefectului – Județul Covasna face apel la toți locuitorii județului să respecte recomandările specialiștilor privind măsurile stabilite pentru prevenirea răspândirii noului coronavirus și normele legale emise de autorități.

          Mulțumim tuturor celor care au înțeles că numai împreună vom reuși să depășim această perioadă!

Cancelaria Prefectului                                                                                                                                                                                 03.09.2020